niedziela, 2 kwietnia 2023

Kurs krok po kroku z Kleo ARTer Ego – zakładka do książki

 Dzień dobry!

Wszyscy pomału wchodzimy w czas świątecznych przygotowań i szukania prezentów. Ja dzisiaj przychodzę do Ciebie z inspiracją, która dla odmiany może być praktycznym prezentem, bądź dodatkiem do prezentu dla osoby, która uwielbia książki. Chciałam Ci pokazać, że rękodzieło, to nie tylko karteczka, którą można postawić na półce, bądź zawieszka, która zostanie przywiązana do prezentu. Rękodzieło daje ogrom możliwości, który warto wykorzystywać. Moim pomysłem na dziś, jest zakładka do książki. Być może pomyślisz sobie: „Szkoda zachodu, zakładką może być nawet paragon ze sklepu, czy metka od ubrań. Równie dobrze można też zagiąć narożnik strony książki.” Ale pomyśl sobie, o ile przyjemniej będzie się otwierało taką książkę, w której fragment, na którym zakończyłeś czytanie, jest oznaczony tematyczną, ręcznie wykonaną zakładką. Powiem Ci więcej, nie będzie to zwyczajna zakładka do włożenia pomiędzy strony. Dzisiaj zaprezentuję Ci kurs na wykonanie zakładki narożnikowej. Przygotuj sobie aromatyczną, zimową herbatę, rozsiądź się wygodnie przy stole i startujemy. Gwarantuję Ci, że po zakończeniu tworzenia, z chęcią usiądziesz do przygotowania kolejnej i kolejnej zakładki, a dodatkowo uratujemy kilka książek od zagiętych narożników stron.


 

Do przygotowania bazy zakładki potrzebne będą następujące narzędzia:

  • Gilotyna (może to być również trymer, jeśli ich nie posiadasz, spokojnie wystarczy linijka, najlepiej drewniana lub metalowa, oraz nożyczki lub nożyk, tak zwany „tapeciak”)
  • Linijka
  • Tablica do bigowania z kością introligatorską (jeśli ich nie posiadasz, niczym się nie martw, bigowanie można wykonać przy pomocy linijki)
  • Ołówek
  • Taśma dwustronna
  • Klej

Dodatkowo przydadzą się nam również takie materiały:

  • Papier o gramaturze około 250g (mogą to być kartki z bloku technicznego)
  • Jeden kolor bazowy
  • Dwa kolory dekoracyjne
  • Papier wzorzysty

Z tych materiałów wykonamy bazę zakładki, którą następnie można ozdobić w dowolny sposób. Ja tradycyjnie sięgnęłam w tym celu po:

  • Stemple
  • Markery alkoholowe
  • Tusz
  • Szablon

Postaram się krok po kroku przeprowadzić Cię, przez cały proces tworzenia zakładki. Kurs uzupełniłam o grafiki i zdjęcia, które mam nadzieję, będą dla Ciebie pomocne. To jak? Zaczynamy?

Na początek przy pomocy gilotyny przygotowałam sobie poszczególne elementy z papieru. Na załączonej grafice opisałam wszystkie niezbędne wymiary. Moje wycinanie poszło bardzo szybko, ponieważ gilotyna ma już gotową podziałkę. Tak samo będzie w przypadku trymera. Jeśli jednak korzystasz z linijki i ołówka, wymierz sobie wszystko dokładnie, rozrysuj a następnie wytnij nożyczkami lub nożykiem. Pamiętaj, aby użyć jakiejś podkładki jeśli używasz nożyka, aby nie uszkodzić biurka.

W moim przypadku elementy A i B zostały wycięte z białego papieru. Będą one bazą całej zakładki. Element C powinien być wycięty dwa razy. U mnie jeden ma kolor jasno szary, będzie on użyty na przód zakładki. Drugi natomiast ma kolor delikatnego różu i będzie jedną z części tyłu zakładki. Roboczo nazwę je później elementami C1 oraz C2. Element D został wycięty z wzorzystego papieru, który kolorystycznie dopasowałam do mojej kompozycji. Oczywiście w przypadku kolorystyki papierów jak i ich wzorów masz całkowitą dowolność. Możesz tutaj zaszaleć. Ostatni element E w mojej zakładce również będzie w kolorze delikatnego, pastelowego różu. Tym sposobem mamy przygotowane wszystkie niezbędne części.


 2. Następnie na wyciętych elementach należy wykonać linie bigowania (zagięcia) i trzeba je odpowiednio rozciąć. Do tego etapu również przygotowałam pomocną grafikę, która pokazuje niezbędne wymiary i linie bigowania i cięcia. Z elementów A , C1 i E po rozcięciu powstaną dwie części. Do zrobienia jednej zakładki potrzebny nam będzie jeden z nich. Pozostałe zostaw, ponieważ przydadzą Ci się na przyszłość do wykonania kolejnych zakładek.

 3. Po rozcięciu i zbigowaniu na stole zostały mi takie części:


 4. Teraz musimy pozbyć się dwóch narożników, aby nie wystawały poza bazę zakładki i żeby nie psuły całego efektu. Na poniższym zdjęciu zobaczysz jak poprawnie dociąć te elementy.


 5. Kiedy mamy już całkowicie przygotowane elementy, możemy przejść do sklejania. Na początek bazowy element B układamy w taki sposób, aby zagięta końcówka znajdowała się na górze, a obcięty narożnik po lewej stronie. Zagięta część powinna być skierowana ku górze. Po prawej stronie tylnej bazy dokładamy bazę przednia. Zagięty element powinien znajdować się po lewej stronie trójkąta, skierowany ku górze. Zaginamy ten element całkowicie na wierzch trójkąta, a na widocznej teraz powierzchni zagięcia przyklejamy taśmę dwustronną. Po odklejeniu zabezpieczenia taśmy, przyklejamy element wzdłuż prawej krawędzi kwadratu.




 6. Kiedy obie części bazowe są już połączone, musimy przykleić na nie elementy ozdobne C2 i D


 
7. Teraz zaginamy na wierzch zbigowaną część tyłu bazy i na widoczną powierzchnię również naklejamy taśmę dwustronną i z jej pomocą domykamy bazowy trójkąt i przyklejamy go do bazowego kwadratu.


 

8. Na przygotowaną bazę doklejamy już tylko jeden z elementów C1 i jeden z elementów E. W ten sposób udało się nam przygotować kompletną bazę zakładki narożnikowej. Jest ona gotowa na ozdabianie i dekorowanie. Poniżej pokażę Ci jedną z możliwości .

9.  Do wykończenia zakładki użyłam oczywiście stempli. Jest to zdecydowanie moja ulubiona technika.  Stemple pokolorowałam przy użyciu markerów alkoholowych. Dodałam również kilka elementów wyciętych za pomocą wykrojników i ozdobiłam  jeden z nich tuszem przy pomocy szablonu.

 

Tak prezentuje się końcowy efekt kursu zakładkowego. Mam nadzieję, że skorzystasz z niego i przygotujesz zakładkę dla jakiegoś „Mola książkowego”, a może nawet dla siebie? Będzie to idealny dodatek do książki. Wiem, że nie tak w oryginale brzmi to przysłowie, ale pamiętaj: „Kto CZYTA, nie błądzi.”

Miłego tworzenia!

Lista materiałów:

Gilotyna
Tablica do bigowania
Taśma dwustronna
Klej
Nożyczki
Papier wzorzysty z bloczku „Hip Hip Yay
Stempelki pingwinki 

Platforma do stemplowania
Tusz do stempli
Biały żelopis nr 10 

Tusz Oxide
Szablon sweterkowy
Aplikator do blendowania
Kosteczki dystansujące

 


0 Komentarzy:

Prześlij komentarz